Alla inlägg den 7 februari 2010

Av Jessica - 7 februari 2010 22:37

Denna helgen var brödbaket ett faktum. Vi handlade alla ingredienser till ett snabbsurdegsbröd jag hittat på Annas Blogg och satte surdegen som skulle stå i drygt ett dygn. Tack för inspirationen!


Självklart kunde jag inte lägga upp det utan att göra det till mitt eget så grundstenarna finns där, med några små alterationer :)









 


Surdegsbröd med morötter och solroskärnor

4 st


Surdegen, dag 1:

50 g jäst för matbröd (blå)

3 dl vatten, 37 grader

3 dl rågsikt 


Smula jästen i en bunke. Blanda ut jästen i vattnet och rör ner rågsikten till en kletig smet. Täck med plast och låt stå i rumstemperatur ca 24 timmar.
 

 
Brödbaket, dag 2:

6 dl vatten (37 grader)
4 tsk salt
2 msk olja
1½ l rågsikt
1 l vetemjöl
2 dl solroskärnor + till topping
6 dl grovt rivna morötter


Blanda ner vattnet i degen från igår. Tillsätt salt och olja och rör ner rågsikt och hälften av vetemjölet. Rör ner morötter o solroskärnor och rör sedan ner lite vetemjöl i taget tills degen har lagom konsistens. (Hellre för lite än för mycket för du kan knåda ner mer mjöl sen när du bakar ut bröden.) Täck degen med en handduk och jäs ca 30 minuter till dubbel storlek. Dela degen i 4 delar och baka ut till 4 bröd. Lägg bröden på bakplåtspapper på plåtar eller i brödformar och täck med handduk. Låt bröden jäsa till dubbel storlek ca 30 minuter. Skär sedan snitt med en vass kniv, pensla med vatten, strö över solroskärnor och grädda i mitten av ugnen två åt gången ca 35-45 minuter i 200 grader. Låt svalna oövertäckta på galler för att behålla den hårda brödskorpan!


Brödbakarens kommentarer:

Jag har letat länge efter enkla snabb-surdegsrecept och detta var precis i min smak, ett saftigt bröd som alla gillar! Morötter och solroskärnor är ganska så oslagbart! Jag ska göra en riktig omgång surdeg snart eftersom jag fatalt misslyckades med mitt första försök i denna blogg, jag ska bara lyckas planera 5 dagar i förväg först!


Jag bakade mina bröd i folieformar, för de första gillar jag inte bröd som "flyter ut" på plåten, många brödbitar blir obrukbara men jag gillar heller inte de avlånga brödformarna, bröder blir långsmalt och fult.. Så jag är på full jakt efter lite kortare brödformar men änsålänge får återanvändningsbara folieformar duga!


Att pensla med vatten innan bakning ger en spröd god skorpa som jag tycker alla hembakade bröd ska ha!





Av Jessica - 7 februari 2010 22:12



 



New York blueberry cheesecake

1 tårta


300 g digestivekex

150 g smör


600 g philadelphia

2½ dl kesella 10 %

1 dl strösocker

1 dl majsstärkelse

2 tsk vaniljsocker

3 ekologiska ägg

1 dl vispgrädde

(200 g vit choklad)

2 dl frysta blåbär (gärna stora)


Sätt ugnen på varmluft, 175 grader. Smula kexen för hand och blanda med det smälta smöret. Packa massan hårt i en form med löstagbar kant och grädda i ugn i ca 10 minuter. Låt svalna.


Vispa philadelphia och kesella krämigt i en stor skål. Tillsätt socker, majsstärkelse och vaniljsocker och blanda väl. Rör i äggen och grädden. Smält chokladen över vattenbad (inte för varmt för då blir chokladen grynig) om man vill ha detta i och blanda ner i smeten.


Häll smeten över kexbottnen och strö över de frysta blåbären. Grädda med varmluft, 175 grader i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. När kakan fått gyllenbrun färg på kanterna täcker du över den med folie. Stäng sedan av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen ca 30 minuter.


Låt cheesecaken bli kylskåpskall innan du tar ut den ur formen och skär den, kakans kanter lossnar snyggare och kakan blir lättare att skära i fina bitar.



Tårtmakarens kommentarer:

Bigger is better lyder oftast mottot från väst och med blåbären kan jag inte annat än att hålla med! Dessa hette något i stil med stora blåbär och hade t.o.m ett billigare kilopris än de vanliga. Dessutom innehöll påsen ca 3 dl så där var lite över i frysen för framtida smoothies.


Jag hade ingen vit choklad i denna tårta. Dels både för att 2010 är ett chokladfritt år, lite grovt 1/12 avklarat redan :) och dels för att Jonas inte köpte argumentet  om att vit choklad, eller vit block som detta var inte innehöll någon del av en kakaoböna, utan bara fett och socker och vanillin. Så.. Ingen choklad i vår kaka. Inte för att det behövdes dock, kakan har en mäktig smak med perfekt balans av syrliga blåbär på toppen!

Ovido - Quiz & Flashcards