Direktlänk till inlägg 14 februari 2010

Snöbollar med grönt te och citron

Av Jessica - 14 februari 2010 00:42


1½ månad utan choklad och här tänker ni att nyårslöftet är brutet.. men nej!

Utseendet kan lura vem som helst men bakom kokosen döljer sig en hälsosam och överraskande smakkombination av frukt och nötter.







Snöbollar med grönt te och citron

40-45 st


200 g osaltade cashewnötter

400 g färska dadlar

1 krm grönt te, malet till fint pulver

Rivet skal och saft av en ekologisk citron

1 knivsudd vaniljsocker

½ tsk kanel

2-3 dl kokosflingor


Kör cashewnötter och dadlar i en matberedare eller mixer till en massa med småbitar, har du bara en stavmixer föreslår jag att du gör det i omgångar. Mal det gröna teet med en mortel och tillsätt te, rivet skal och saft av en citron, vaniljsocker och kanel i massan. Rulla till små bollar med blöta händer och doppa bollarna i en liten skål med kokosflingor. Förvara kylskåpskallt!


Snöbollskommentarer:

Gällande ingrediensen grönt te - jag använde mitt Kusmi te med jordgubbar eftersom jag tänkte att de kunde smaka gott med citronen, men ett gyokuro eller en senchatyp tror jag funkar utmärkt, jag kanska hade ökat mängden lite dock.


En bra smaksättning med kanelen vore också ett grönt chai, absolut värt att prova!


Detta är i grunden et danskt recept, med några alterationer. Så konsistensen ska vara som danskt fruktpålägg om ni provat det, det är plattor och stänger av dadlar och nötter och annan frukt typ. Ganska grovt men ändå geggigt sammanhållande!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 30 juni 2011 21:11

Nu är juni snart slut och halva nyårslöftet är infriat, inbloggat, lagat, uppätet och mätt och belåtet :)   På www.jessicas365.se / jessicasmat.wordpress.com hittar ni mitt årsprojekt 2011 - 365 recept på 365 dagar. Kolla framgången!   Ha det...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:32


    Ok, så här ligger det till. Mitt nyårslöfte för 2010 var att inte äta choklad på ett helt år. När jag nu lyckats med detta skulle det firas med den chokladigaste tårtan på denna jord, och, jag tror att denna tårtan uppfyller det kravet! D...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:23


    På nyår är det tydligen förbestämt att man ska äta kött. Fläskfilé och oxfilé finns det tuuuuusentals recept på.. Men om man nu inte vill äta kött på nyår? Och om man inte vill stå och laga en ledsen gris eller ko till sina vänner som man...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:09


    Förrätten till nyår 2010/2011. En riktigt god bakelse som inte bara är vacker att se på :) Kräftstjärtar kan med fördel användas istället för räkor till nyår, det kändes ännu mer lyxigt och lite nytänkande (iallafall för mig)!   Kräft...

Av Jessica - 3 januari 2011 21:59


    Här kommer fördrinken från nyår 2010/2011. Ett fruktigt, uppfriskande bål som med fördel kan förberedas tidigt på dagen!   Ananasbål ca 2½l bål   vodka 1½ dl färskpressad limejuice 2 citroner, saften 200 g kärnfria gröna d...

Ovido - Quiz & Flashcards