Direktlänk till inlägg 14 februari 2010

Pirogis och bärkrisp på trädgårdsbär!

Av Jessica - 14 februari 2010 01:36



Ännu ett fredagsmys-inlägg, nr 2 i ordningen :) Denna omgång inföll en lördag men vad gör det, har man behov för god mat och efterätt ska man ha rätt till det oavsett veckodag!


Idag blev det ett gammalt recept från mor min med färspiroger och en omgång bärkrisp med vaniljglass, ett recept som jag fiskat från nätet!


       

  Trots bildordningen kanske vi ska börja med middagen :)



Piroger

8 st


6 dl vetemjöl+ 2-3 dl vid utbakning

250 g smör i bitar

250 g keso


4 gula lökar

smör till stekning

500 g nötfärs

3 msk vetemjöl

8 msk chilisås

2 msk soja

4 krm oregano

1½ dl finhackad persilja

1 ägg, till pensling

sesamfrö

Blandad sallad till servering


Blanda vetemjöl, en liten bytta keso och smör till en deg - ställ i kylen ca 1 timme.


Skala och finhacka lökarna, fräs i matfettet. Lägg ner färsen och fräs under omrörning. Tillsätt chilisåsen, soja och vetemjöl. Smaka av med oregano, salt och peppar. Låt fyllningen svalna och rör ned persiljan. Sätt ugnen på 200 grader.


(Under tiden du nu väntar på pirogdegen kan du förbereda efterrätten).


Ta upp degen på ett väl mjölat bord och dela i 8 delar. Kavla eller platta ut degen för hand till ca 15 cm i diameter. Fördela fyllningen på ena halvan och vik över den andra, tryck ihop kanterna väl. Pensla med uppvispat ägg, strö över sesamfrö och grädda i ugnen ca 25 minuter.


Pirogmakarens kommentarer:

Keso i degen gjorde den väldigt knaprig och god, verkligen ett bra deg-recept! Jag hade lite fyllning över, man får vara försiktig med att inte överfylla pirogerna, degen är något känslig innan gräddning!


Jag såg ett program på tv för inte så länge sen där de visade hur man vek pirogkanterna med någon slags överlappningsteknik, jag tror det var till finska piroger men det fungerade lika bra med mina som ni ser :)



Bärkrisp med trädgårdsbär

1 paj


500 g frysta bär (blåbär, hallon, björnbär, svarta/röda vinbär)

3 msk socker

3 msk majsmjöl


1 dl vetemjöl

1 dl fiberhavregryn

4 msk solroskärnor

1 tsk malen kardemumma

½-1 tsk salt

2 msk socker

6 msk margarin, smält

vaniljglass


Sätt ugnen på 200 grader eller sätt bara in pajen så fort du tagit ut pirogerna! Blanda de frysta bären i pajformen med socker och majsmjöl.


Blanda mjöl, fiberhavregryn, solroskärnor, kardemumma, salt och socker i en bunke. Smält margarinet och blanda till en smulig massa.


Fördela massan över bären och grädda ca 25 minuter tills krispet lever upp till sitt namn. Servera med vaniljglass!



Bärälskarens kommentarer:

Idag i frysdisken letade jag efter hallon, men hallon var så dyra att jag provade en ny mix som hette trädgårdsbär. Det var en påse på 300g styckfrysta blåbär, hallon, björnbär samt svarta och röda vinbär. Jag hade dessutom lite blåbär över från min New york blueberry cheescake och röda vinbär från något annat jag gjort så tillsammans landade det på ca 500 g bär.


Vaniljglass utan tillsatser är i stort sett omöjligt att hitta, den ekologiska varianten har samma skittillsatser som den vanliga, bara ekologiska och dem med vanilj"smak" var bara att ignorera. Jag fastnade för en Carte D'or Vanilj - med naturliga aromer och färgämnen. Fin färg, god smak.. Inte helt okej ingrediensmässigt men ganska tillfredställande!

 
 
Anna

Anna

15 februari 2010 08:44

Är det inte chokladbollar jag ser i bakgrunden? Inte för att Bärkrispet såg tokigt ut, men de där bollarna i bakgrunden fångade definitivt min uppmärksamhet... Allt ser för övrigt supergott ut! Ha en bra dag! Kram Anna

http://iannasliv.blogspot.com

 
Anna

Anna

15 februari 2010 12:40

Ja men det låter ju betydligt nyttigare. Jag MÅSTE bli bättre på att inte bli sugen så fort ja ser något sånt. Helt vansinnigt svårt. Speciellt i dessa semla-tider ;-) krabb-kakor låter gulligt... Kram Anna

http://iannasliv.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 30 juni 2011 21:11

Nu är juni snart slut och halva nyårslöftet är infriat, inbloggat, lagat, uppätet och mätt och belåtet :)   På www.jessicas365.se / jessicasmat.wordpress.com hittar ni mitt årsprojekt 2011 - 365 recept på 365 dagar. Kolla framgången!   Ha det...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:32


    Ok, så här ligger det till. Mitt nyårslöfte för 2010 var att inte äta choklad på ett helt år. När jag nu lyckats med detta skulle det firas med den chokladigaste tårtan på denna jord, och, jag tror att denna tårtan uppfyller det kravet! D...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:23


    På nyår är det tydligen förbestämt att man ska äta kött. Fläskfilé och oxfilé finns det tuuuuusentals recept på.. Men om man nu inte vill äta kött på nyår? Och om man inte vill stå och laga en ledsen gris eller ko till sina vänner som man...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:09


    Förrätten till nyår 2010/2011. En riktigt god bakelse som inte bara är vacker att se på :) Kräftstjärtar kan med fördel användas istället för räkor till nyår, det kändes ännu mer lyxigt och lite nytänkande (iallafall för mig)!   Kräft...

Av Jessica - 3 januari 2011 21:59


    Här kommer fördrinken från nyår 2010/2011. Ett fruktigt, uppfriskande bål som med fördel kan förberedas tidigt på dagen!   Ananasbål ca 2½l bål   vodka 1½ dl färskpressad limejuice 2 citroner, saften 200 g kärnfria gröna d...

Ovido - Quiz & Flashcards