Direktlänk till inlägg 14 februari 2010

Minisemlor till alla mina ♥ människor

Av Jessica - 14 februari 2010 22:15


Så var det äntligen dags för de efterlängtade minisemlorna.. Här är dem!




      



Minisemlor till alla mina ♥

40 st


1 sats vetebullar, se grundrecept

1 ägg till pensling

6 dl vispgrädde (till 30 minisemlor)

300 g mandelmassa (till 30 minisemlor)

florsocker



När grunddegen jäst tar du upp den på ett lätt mjölat bord. Dela degen i 8 delar som var ska ge 5 vetebullar. Knåda till små bullar och lägg upp 5x4 på ett bakplåtspapper. Täck över med bakduk och låt jäsa ytterligare 20 minuter, här sätter du ugnen på 250 grader.


Efter sista jäsningen penslar du bullarna lätt med ett uppvispat ägg. Grädda bullarna i mitten av ugnen ca 10 minuter på 250 grader. Låt svalna på galler.


Medan bullarna svalnar, vispar du grädden och gör små plattor av mandelmassan.

Dela bullarna på hälften, lägg på mandelmassa och spritsa ut grädden. Klipp ut ett litet i papper och lägg på bullen när du siktar över florsocker med en sil. Ta bort ditt pappers med en pincett och lägg över på nästa bulle.



Hjärtbakarens kommentarer:

Det är alltid roligt när man gör minivarianter av kakor eftersom man då helt plötsligt kan äta flera stycken utan något större dåligt samvete. Dessa uppskattades av sällskapet och där blev inte så många kvar att ta med till jobb, jag får helt enkelt göra en ny omgång :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 30 juni 2011 21:11

Nu är juni snart slut och halva nyårslöftet är infriat, inbloggat, lagat, uppätet och mätt och belåtet :)   På www.jessicas365.se / jessicasmat.wordpress.com hittar ni mitt årsprojekt 2011 - 365 recept på 365 dagar. Kolla framgången!   Ha det...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:32


    Ok, så här ligger det till. Mitt nyårslöfte för 2010 var att inte äta choklad på ett helt år. När jag nu lyckats med detta skulle det firas med den chokladigaste tårtan på denna jord, och, jag tror att denna tårtan uppfyller det kravet! D...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:23


    På nyår är det tydligen förbestämt att man ska äta kött. Fläskfilé och oxfilé finns det tuuuuusentals recept på.. Men om man nu inte vill äta kött på nyår? Och om man inte vill stå och laga en ledsen gris eller ko till sina vänner som man...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:09


    Förrätten till nyår 2010/2011. En riktigt god bakelse som inte bara är vacker att se på :) Kräftstjärtar kan med fördel användas istället för räkor till nyår, det kändes ännu mer lyxigt och lite nytänkande (iallafall för mig)!   Kräft...

Av Jessica - 3 januari 2011 21:59


    Här kommer fördrinken från nyår 2010/2011. Ett fruktigt, uppfriskande bål som med fördel kan förberedas tidigt på dagen!   Ananasbål ca 2½l bål   vodka 1½ dl färskpressad limejuice 2 citroner, saften 200 g kärnfria gröna d...

Ovido - Quiz & Flashcards