Direktlänk till inlägg 20 december 2010

Senapssill

Av Jessica - 20 december 2010 12:45

 


I påskas hade jag en idé om att göra ALLT själv. Jag gjorde hambugerbröd, ketchup, knäckebröd, allt gjorde jag själv. Jag hade också tanken att göra senapssill, och då först min egen senap. Men det misslyckades gravt, jag provade två olika recept men det smakade verkligen otroligt äckligt alltihop så jag slängde allt och gav upp hoppet om senapssill. Nu har jag gjort ett eget försök, med icke-hemgjord senap och det blev helt fantastiskt! Så det blev hemmagjord senapssill i år :)


Senapssill


1 burk (420 g) urvattnade sillfiléer

2 rödlökar

½ dl hackad dill


2½ dl vatten

1 dl ättikssprit (12%)

1½ dl socker

5 grovt krossade kryddpepparkorn

2 lagerblad

5 hela kryddnejlikor


1 dl matolja

3 msk senap

2 msk socker

2 msk rödvinsvinäger

1 dl hackad dill

vitpeppar

salt


Skölj sillfiléernaoch låt dem rinna av. Skär dem i bitar och lägg dem i en ren glasburk tillsammans med finhackad rödlök och dill.


Blanda vatten, ättiksprit, socker, kryddpeppar, lagerblad och kryddnejlika i en kastrull. Koka upp lagen, låt den kallna och häll sedan över sillen. Låt stå kylskåpskallt i ett dygn.


Blanda senap, socker och vinäger. Tillsätt oljan droppvis under vispning med elvisp. Blanda i dillen och smaka av med salt och vitpeppar.


När sillen stått i lagen i kylskåpet i ett dygn silar du bort lagen (behåll evt. lagerbladen). Blanda sedan sillen med senapssåsen och stjälp tillbaka upp på glasburk. Torka kanterna väl och förvara i kylskåp.


Kommentarer

Om jag får säga det själv är jag vääldigt nöjd med resultatet. Jag använde mig av 1 msk dijonsenap och två msk hultbergs special vilket blev en bra kombination, lite kryddigt men ändå aptitligt. Jag lät min sill stå några dagar innan jag provsmakade, men själva sillfiléerna är mycket fastare i konsistensen än den sillen som brukar vara på färdiginlagd burk så den har säkert gott av att stå ännu längre om man vill göra den långt i förväg. Nu är det dock inte så långt kvar till jul och enligt grundreceptet ska den kunna göras klar bara ett par timmar innan servering.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 30 juni 2011 21:11

Nu är juni snart slut och halva nyårslöftet är infriat, inbloggat, lagat, uppätet och mätt och belåtet :)   På www.jessicas365.se / jessicasmat.wordpress.com hittar ni mitt årsprojekt 2011 - 365 recept på 365 dagar. Kolla framgången!   Ha det...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:32


    Ok, så här ligger det till. Mitt nyårslöfte för 2010 var att inte äta choklad på ett helt år. När jag nu lyckats med detta skulle det firas med den chokladigaste tårtan på denna jord, och, jag tror att denna tårtan uppfyller det kravet! D...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:23


    På nyår är det tydligen förbestämt att man ska äta kött. Fläskfilé och oxfilé finns det tuuuuusentals recept på.. Men om man nu inte vill äta kött på nyår? Och om man inte vill stå och laga en ledsen gris eller ko till sina vänner som man...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:09


    Förrätten till nyår 2010/2011. En riktigt god bakelse som inte bara är vacker att se på :) Kräftstjärtar kan med fördel användas istället för räkor till nyår, det kändes ännu mer lyxigt och lite nytänkande (iallafall för mig)!   Kräft...

Av Jessica - 3 januari 2011 21:59


    Här kommer fördrinken från nyår 2010/2011. Ett fruktigt, uppfriskande bål som med fördel kan förberedas tidigt på dagen!   Ananasbål ca 2½l bål   vodka 1½ dl färskpressad limejuice 2 citroner, saften 200 g kärnfria gröna d...

Ovido - Quiz & Flashcards