Alla inlägg den 4 september 2010

Av Jessica - 4 september 2010 23:45

 


Det är nu, sen lördag kväll / tidig söndag natt som du ska förbereda frukosten till imorgon! Sätt degen till dina fantastiska kalljästa bullar, gå och lägg dig och när du vaknar imorgon slår du på ugnen, slevar upp bullar på bakplåtspapper och på 30 minuter har du frukost, som du aldrig har ätit frukost förut!


Frukostbullar med linfrö och solroskärnor

ca 20 st


50 g jäst

7 dl ljummet vatten

750 g siktat dinkelmjöl/ljust fullkornsmjöl

½ dl olja

2 msk socker

1 msk salt

15 g linfrö

80 g solroskärnor


Häll vattnet i en stor skål och lös jästen i vätskan. Tillsätt resten av ingredienserna men bara hälften av solroskärnorna (resten är till utbakning). Rör degen smidig, den kommer att vara kletig.


Sätt plastfilm över bunken, pricka hål med en gaffel och sätt in i kylen i minst 10 timmar. När det är dags att baka ut bullarna lägger du bakpklåtspapper på två ugnsplåtar. Klicka ut bullar med en matsked. Strö över resten av solroskärnorna.


Baka mitt i ugnen, en plåt i taget vid 200 grader i ca 25-30 minuter. Sätt in plåt nr 2 medans du äter den första omgången :)



Kommentarer:

Med dinkelmjöl blir bullarna lite mer luftiga och "italienska" med fullkornsvetemjöl är de fluffiga men inte riktigt lika fina luftbubblor. Detta är de bästa frukostbullarna jag någonsin bakat, de är helt fantastiska!

Av Jessica - 4 september 2010 20:00

 


Risbullar är något av det både goda och samtidigt läskigaste jag vet. Smör och socker toppat med puffat ris. Mina smaklökar dregglar och samtidigt äcklas lite tror jag. Men jag gillar dem, och jag äter dem så fort jag ser dem. Dessa har puffat ris också i smeten vilket gör dem sjukt svårrullade och inte så vackra för ögat, jag tror att jag enbart ska ha puffat ris utanpå nästa gång!


Risbollar

25 st


100 g smör

1 dl socker

2 tsk vaniljpulver blandat med strösocker

2 dl havregryn

2 dl puffat ris


Vispa smör och spcker fluffigt med elvisp. Rör ner havregrynen. Forma till bollar och doppa i puffat ris. Förvara i kylskåp!

Ovido - Quiz & Flashcards