Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Jessica - 23 mars 2010 22:45

 



Jag har inte gjort linsbiffar på ca 2 år. Varför vet jag inte, jag har ett jättegott recept på allt-i-allo-linsbiffar som blir flitigt besökt av bloggläsare.


Det har varit mycket kött i vår lilla familj. Jonas äter inte fisk så det lagar jag inte hemma, bönor och linser och sånt blev jag först intresserad av när jag flyttat hemifrån så jag är ganska grön på den fronten också.


Men nu har mannen tröttnat på kött så nu ska jag hitta på nya spännande saker :)




Jordnötsbiffar med gröna linser

8 st


2dl gröna linser
1 gul lök
1/2-1 dl salta jordnötter
1/2 dl potatismjöl
3/4 - 1 tsk örsalt eller vanligt salt
2 krm grovmalen svartpeppar
Rapsolja till stekning

Skölj linserna, lägg dem i kokande vatten och koka UTAN SALT ca 20 min tills de är mjuka men har lite tuggmotstånd kvar.


Under tiden linserna kokar, finhackar du löken och grovhackar jordnötterna.


Sila och skölj de kokta linserna och lägg dem i en skål. Mixa dem till ganska slät konsistens. Blanda ner lök, jordnötter, potatismjöl och kryddor i smeten.


Forma till biffar och stek tills biffarna fått fin färg och är genomvarma.



Kommentarer:

Linserna ska kokas utan salt, salt gör att linserna inte mjuknar och ökar kokningstiden avsevärt. Linser ska också sköljas ordentligt och inte ätas råa om det inte står speciellt på förpackningen.


Jag hade inget potatismjöl hemma, bara majsstärkelse. Detta gjorde att min smet var jättejättelös men såklart tjocknade i pannan så det fungerade det med.


Eftersom jag inte är vegan/vegetarian stekte jag mina biffar i smör, jag tycker att de brukar få finare färg och smak av smör än olja.

Av Jessica - 23 mars 2010 18:00


Jordnötter är fasligt gott.

Tack vare jordnötsbiffarna från igår låg där en bra mängd jordnötter kvar i påsen. Vad kan man göra med dem? Undrade jag och kom i tankar om jordnötssåsen till den kyckling satay eller det jag tror är thai-mat :)


Med Kycklinginnerfiléer i frysen samt purjolök och sockerärtor i kylen var valet inte längre särskilt svårt..




Kycklingspett med jordnötssås

4 port


800 g kycklinginnerfilé

cayennepeppar

gurkmeja

salt, peppar

4 dl basmatiris

1 pkt sockerärtor

½ purjolök


Jordnötssås

2 dl salta jordnötter

1 liten gul lök

1 vitlöksklyfta

1 tsk olja

1 tsk curry (paste eller pulver)

2 dl kokosmjölk

½-1 tsk sambal oelek

1½ tsk färsk riven ingefära

1½ msk soja

1½ tsk brun farin

1 tsk citrusjuice

evt. lite maizena

4 grillspett


Tina kycklingen i kylen. Halvera grillspettspinnarna och trä upp innerfiléerna två och två. Krydda med salt, peppar, chili/cayennepeppar och gurkmeja. Stek på medelhög värme och kolla efter med ett litet snitt om du är osäker över om de är klara.


Under tiden startar du riset, skölj det noga i kallt vatten och mät sedan upp 1½ dl vatten för varje deciliter ris. Låt koka upp, sänk sedan värmen och på med locket, riset är klart efter ca 20 minuter.


Börja med att finhacka löken och pressa vitlöken, fräs i olja några minuter. Tillsätt curry och fräs ytterligare någon minut. Häll i kokosmjölk, sambal oelek, ingefära, soja, farin och citrusjuice. Sjud i ca 5 minuter. Hacka jordnötterna och tillsätt dessa i såsen, red med maizena om den blir för lös.


Medan såsen sjuder är antingen spetten klara eller tar du fram en sista stekpanna. Skölj sockerärtor och purjolök och snitta purjolöken snett för finast skivor. Snabbfräs sockerärtor och purjolök så de får lite färg men inte tappar all sin konsistens, det är mycket kort tid på hög värme som gäller!


Lägg upp såsen i en liten skål separat, packa ris i ett vått dl-mått och sätt ner på tallriken!



Spetsade kommentarer:

Har man tid en helg kan man självklart marinera sin kyckling, det hade kanske varit optimalt men en vardagskväll som denna fick köttet ordentligt med krydda och stekas långsamt på medelhög värme för att behålla saftigheten. Mycket tastiful :)


Såsen kan verka väldigt söt men tänk på att jordnötterna kommer in och balanserar på slutet. Citronjuicen var inte med i orginalreceptet men jag tyckte den behövdes. Jag är riktigt glad för min I Eco citron- och limejuice från ICA till de tillfällen man inte har färska citrusfrukter hemma eller bara för enkelhetens skull! 

Ovido - Quiz & Flashcards