Alla inlägg den 22 mars 2010

Av Jessica - 22 mars 2010 21:24

 



Här snackar vi om en bra start på veckan!


Rödbetor känns som en supergrönsak med sina mineraler och vitaminer, den ser ju också ut som en med sin härliga färg. Första gången jag lagade rödbetor själv var under en konstig 14 dagars diet i tonåren där jag bara kokte dem och sen försökte dissekera dem för att undgå skalet och jag vet inte vad. Jag gillade det iallafall inte.


Som tur är har jag kommit på lite mer raffinerade sätt att anrätta dessa godbitar på, som inlagda eller i en rödbetssallad, och ännu väntar en ordentlig borstj eller hur det nu kan stavas! Men egentligen behöver man inte koka dem alls, de små späda fungerar utmärkt rårivna som i receptet nedan!


Rårivna rödbetor med äpple och sesamfrö

ca 4 port


5 små rödbetor

2 syrliga äpplen

½ gurka

salt, peppar

sesamfrö


Skala rödbetorna med handskar på, därefter äpplena och eventuellt gurkan. Riv rödbetorna, äpplena och gurkan grovt på rivjärnet. Blanda alla ingredienser, smaka av med kryddor och sesamfrö.


Rårivarens kommentarer:

Jag kom på i efterhand att man kanske ska slänga sesamfrön i pannan en liten stund för mer nötig smak, det kan ni ju prova!


Jag skvätte även över lite citrusjuice över mina äpplen, sist jag gjorde råriven sallad med äpplen glömde jag det och det såg direkt mycket äckligare ut :/


Av Jessica - 22 mars 2010 21:03

Nu har Herman blivit matad i en massa dagar och uppdelad.


Nu ligger nya Hermans i frysen och original Herman är utbakad.


Han såg ut så här innan han blev delad i tre lager och ligger nu fryst. Eftersom vi inte äter kaka alltid mer får han ligga där till jag hittar en god fyllning till honom och gör en Herman-tårta!  



Ovido - Quiz & Flashcards