Alla inlägg den 25 maj 2010

Av Jessica - 25 maj 2010 19:00



Min mormor och morfar har alltid bott inom gångavstånd från oss när vi växte upp. De dagar jag var ledig eller hemma från skolan spenderade jag oftast uppe hos dem, faktiskt ända upp i tonåren.


Från den tiden har jag några favoriträtter som de brukade laga när jag var där.

En av dem var fake-canneloni (köttfärsfyllda pannkakor) och en annan goding var denna - polentagröten.


Mormor åt alltid polentagröt med russin om morgonen. Polentagröten är gjord på polentagryn och är lika mjuk i smaken som mannagrynsgröt men med en svag smak av majs.


Detta känns som riktig comfortfood, numera äter jag den oftast på kvällen och räknar precis som med mannagrynsgröt alltid 2 port / person :)


Polentagröt

4 (2) port


9 dl mjölk

1 dl polenta

1 tsk rårörsocker/socker

½ tsk salt

evt. en handfull russin


Koka upp mjöken. Vispa ner polentagrynen och sänk värmen. Låt sjuda i ca 6 minuter, blanda ner russinen den sista minuten. Smaka av med salt och servera.


Gryniga kommentarer:

Polentagröten kan serveras med allt möjligt; mjölk, sylt, mos, frukt eller bär. Jag tycker inte det behövs något socker om man har sylt eller någon annan frukt.  

Ovido - Quiz & Flashcards