Direktlänk till inlägg 14 mars 2010

Kycklinglevergryta med senapsgrädde

Av Jessica - 14 mars 2010 13:52


Jag har nog aldrig fått levergryta under min uppväxt. Det var mycket korv och fiskpinnar tycker jag mig minnas :)


På universitetet hade en av mina studiekamrater med sig levergryta en dag som jag tyckte doftade väldigt gott, och jag tänkte - varför äter inte jag lever?


Det var några år sedan och jag hade letat fram ett recept för länge sen men när jag letade bland recepten i helgen för att hitta middagsmat kom jag tillfälligt över receptet och nu var det dags!


Sambon kom hem och tyckte det luktade jättegott, tills han såg vad det var och ville helt plötsligt inte äta min middag.. Så jag fick äta den själv.


Det smakar väldigt gott det här och jag förstår inte varför alla är så rädda för inälvsmat egentligen. Äter man vanlig svensk vardagsmat som korv och dylikt har man säkert redan ätit sin beskärda del av inälvor, öron, hud och mer osmakliga saker så varför inte äta inälvsmat den i sin rena form?





Kycklinglevergryta med senapsgrädde

ca 4-6 port


400 g kycklinglever, fryst

1 kålrot

8 schalottenlökar

300 g färska champinjoner

smör till stekning

3-4 msk fransk senap, eller efter smak

5 dl matlagningsgrädde

salt, peppar, soja

potatis (evt. pressad)/ris

persilja

sallad


Koka potatisen/riset.


Tina kycklinglevern. Skala kålroten, skiva och tärna den i cmstora kuber. Stek halvmjuka i panna, salta och peppra och lägg över i en större gryta och håll varmt på svag värme.


Skala och skiva schalottenlöken, tvätta och skiva svampen och stek i pannan tills de fått lite färg, lägg över också dessa i grytan.


Dela kycklinglevern i mindre bitar, salta och peppra och stek i pannan tills den är genomlagad. Tillsätt matlagningsgrädde, senap och lite soja mest för färgens skull. Lägg tillbaka grönsakerna från grytan och låt koka ihop ca 10 minuter.


Klipp över ordentligt med persilja och servera med pressad potatis och en sallad vid sidan av!



Inälvsmatätarens kommentarer:

Jag tyckte faktiskt om det. Förstår inte vad allt mjäkande runt det var.

Lever är lite sådär mjöligt i konsistensen men i små bitar och med en massa härlig senapsgrädde och goda grönsaker var det riktigt gott. Jag kan tänka mig att laga det igen någon gång, men får nog fortsatt räkna med att äta det ensam.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 30 juni 2011 21:11

Nu är juni snart slut och halva nyårslöftet är infriat, inbloggat, lagat, uppätet och mätt och belåtet :)   På www.jessicas365.se / jessicasmat.wordpress.com hittar ni mitt årsprojekt 2011 - 365 recept på 365 dagar. Kolla framgången!   Ha det...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:32


    Ok, så här ligger det till. Mitt nyårslöfte för 2010 var att inte äta choklad på ett helt år. När jag nu lyckats med detta skulle det firas med den chokladigaste tårtan på denna jord, och, jag tror att denna tårtan uppfyller det kravet! D...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:23


    På nyår är det tydligen förbestämt att man ska äta kött. Fläskfilé och oxfilé finns det tuuuuusentals recept på.. Men om man nu inte vill äta kött på nyår? Och om man inte vill stå och laga en ledsen gris eller ko till sina vänner som man...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:09


    Förrätten till nyår 2010/2011. En riktigt god bakelse som inte bara är vacker att se på :) Kräftstjärtar kan med fördel användas istället för räkor till nyår, det kändes ännu mer lyxigt och lite nytänkande (iallafall för mig)!   Kräft...

Av Jessica - 3 januari 2011 21:59


    Här kommer fördrinken från nyår 2010/2011. Ett fruktigt, uppfriskande bål som med fördel kan förberedas tidigt på dagen!   Ananasbål ca 2½l bål   vodka 1½ dl färskpressad limejuice 2 citroner, saften 200 g kärnfria gröna d...

Ovido - Quiz & Flashcards