Direktlänk till inlägg 11 juni 2010

Lassi - ett under för magen

Av Jessica - 11 juni 2010 18:00

 


Jag har aldrig varit i Indien (ännu) så jag får förlita mig på att Deepak Chopras Lassirecept rättfärdigar drycken, för den är verkligen god!


Jag har varit laktosintolerant hela mitt liv. Under min uppväxt fanns det väldigt lite ersättningsprodukter i soja/ris/havreväg och jag fick oftast klara mig utan. Nu, när jag inte längre är så känslig som jag varit finns en hel uppsjö av produkter att välja mellan.


Lite mjölkprodukter klarar jag, speciellt i mat, men när det gäller mjölk och yoghurt äter jag fortfarande bara låglaktos/laktosfria produkter. Men min mage har ofta varit något av en berg- och dalbana ändå.


När jag beställde böcker för att läsa om hur jag kunde äta mig fri från min migrän hittade jag en bok av Deepah Chopra om perfekt matsmältning och Ayurveda och blev både klokare på min matsmältning och det Ayervediska tankesättet vilket var väldigt intressant och stämde på många plan, tror jag ska investera i en Ayurvedisk kokbok nu när jag försöker äta mer vegetarisk mat.


Iallafall fanns detta härliga recept på Lassi i boken, för att lugna magen och hjälpa matsmältningen. Kan drickas dagligen till frukost, mellanmål eller som hyggedrink en fredagkväll. Allt för att hjälpa sin mage bibehålla en sund bakterieflora trots all stress den utsätts för dagligen. Jag har också lärt mig att äta långsamt och njuta av maten jag äter, nu tar det ca en halvtimme att äta istället för en kvart :) Det tackar min mage också för :)


Lassi

1 liter, 4 små glas


½ tsk kardemumma

1 nypa saffran

3 msk varmt vatten

5 dl yoghurt

5 dl kallt vatten

2 msk socker


Mortla kardemumman om det är frön. Mixa kardemumma, saffran och 3 msk varmt vatten 10 sekunder i en bringare. Tillsätt yoghurt, kallt vatten och socker och mixa tills allt blandat sig igen. Förvara i kylen till servering. Dekorera med några kardemummakärnor och saffranstrådar.


Mjuka kommentarer:

Jag kan lätt dricka en hel bringare av detta själv. Passar perfekt bara som mellanmål eller till en kryddig indisk middag kan jag tänka mig. Min mamma har köpt saffran till mig i Spanien, i en fin glasburk med långa trådar saffran som smakade helt gudomligt. Trots att saffran är så dyrt borde man använda det liiite oftare än bara en gång om året - här har ni första ursäkten till att springa ut och köpa en påse saffran, nu genast!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 30 juni 2011 21:11

Nu är juni snart slut och halva nyårslöftet är infriat, inbloggat, lagat, uppätet och mätt och belåtet :)   På www.jessicas365.se / jessicasmat.wordpress.com hittar ni mitt årsprojekt 2011 - 365 recept på 365 dagar. Kolla framgången!   Ha det...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:32


    Ok, så här ligger det till. Mitt nyårslöfte för 2010 var att inte äta choklad på ett helt år. När jag nu lyckats med detta skulle det firas med den chokladigaste tårtan på denna jord, och, jag tror att denna tårtan uppfyller det kravet! D...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:23


    På nyår är det tydligen förbestämt att man ska äta kött. Fläskfilé och oxfilé finns det tuuuuusentals recept på.. Men om man nu inte vill äta kött på nyår? Och om man inte vill stå och laga en ledsen gris eller ko till sina vänner som man...

Av Jessica - 3 januari 2011 22:09


    Förrätten till nyår 2010/2011. En riktigt god bakelse som inte bara är vacker att se på :) Kräftstjärtar kan med fördel användas istället för räkor till nyår, det kändes ännu mer lyxigt och lite nytänkande (iallafall för mig)!   Kräft...

Av Jessica - 3 januari 2011 21:59


    Här kommer fördrinken från nyår 2010/2011. Ett fruktigt, uppfriskande bål som med fördel kan förberedas tidigt på dagen!   Ananasbål ca 2½l bål   vodka 1½ dl färskpressad limejuice 2 citroner, saften 200 g kärnfria gröna d...

Ovido - Quiz & Flashcards