Alla inlägg den 14 mars 2010

Av Jessica - 14 mars 2010 13:39





Pannbiff med lök känns så mycket klassiker att jag vet inte vad. Löktillbehöret är nog min favorit, lök i alla former är riktigt gott och såhär långsamt stekt blir den både söt och riktigt riktigt god.


Klurigheten ligger i biffarna, biffar har för mig varit en ganska stor utmaning. Tidigare tyckte jag att min mammas variant med ströbröd och mjölk och ägg och whatnot var något onödig och jag använde det helt enkelt inte. Biff = kött och kryddor. Men dessa föll alltid sönder och stekytan på enbart köttbiffar blir inte så fin.


Så jag har accepterat en del av min mors ingredienser men gör dem på mitt eget sätt :)


Pannbiffar med stekt lök

4 port


8 gula lökar

smör till stekning

500 g nötfärs

2 morötter

1 ägg

ströbröd

salt, peppar, tabasco

8 potatisar

lingonsylt


Skiva lökarna och lägg i en stekpanna med smör, stek långsamt på mellanhög värme (evt. med lock) i ca 20-30 minuter.


Sätt igång med potatisarna. Skala eller koka med skal i lättsaltat vatten. Känn med sticka när de är klara.


Blanda köttfärs, ägg och kryddor i en bunke. Finriv morötterna, krama evt. ur lite av vätskan och tillsätt i köttfärsen. Forma ganska små biffar, försök få ut 12 st på 500 g. Platta till biffarna och vänd i ströbröd. Stek på medelhög värme tills biffarna fått fin färg och är genomstekta.


Servera med lingonsylt.



    


Biffrullarens kommentarer:


Morötterna har jag i biffarna för saftigheten, jag brukar också riva ner en lök men inte just i denna rätten av förståeliga skäl :) Ströbrödet på utsidan av biffarna istället för inuti ger en jättefin stekyta.


Ovido - Quiz & Flashcards